Voortaan zijn alle AMusEd producten ook te verkrijgen in de 3 filialen (Antwerpen, Leuven en Gent) van Crescendo Music en Thom Van SAS

Amu_Mier_Droomt V01eRecht Color Met LachDe leukste manier om noten te leren lezen!

Met de AMusEd-notenalfabet-methode leren kinderen ongedwongen, op een speelse manier noten lezen, die ze onmiddellijk kunnen toepassen bij zang of op een instrument.

Eindelijk, want geef toe: ondanks allerhande studies die uitwijzen dat investeren in muziek meer geld opbrengt dan er dient ingestopt te worden, wist men niet goed hoe muziek in te vullen in het bestaande programma.

Kinderen zouden sociaal, emotioneel en cognitief vaardiger worden wanneer ze muziek beoefenen. Anderzijds moet een kind een kind blijven en mag de vorming niet dwangmatig gebeuren.

Ontstaan

Vanuit Altelier , een altvioolschool die kinderen vanaf 3 jaar opleidt volgens de suzuki-methode werd gezocht hoe we konden tegemoet komen aan de kritiek dat de leerlingen heel degelijk met hun instrument konden omgaan, maar geen besef hadden wat zij speelden aangezien zij de noten niet konden lezen. We waren er van overtuigd dat wij een methode kon uitwerken.

Doel:

  • Kinderen vanaf 4 jaar noten laten lezen
  • De leerkracht heeft zelf geen vooropleiding nodig om dit aan te leren
  • Op een speelse manier
  • Grensoverschrijdend (alle aspecten van de muzische vorming moeten aan bod komen)

Basis en opbouw

  • Alle mensen worden als beelddenker geboren. Tot vier jaar zijn alle kinderen min of meer beelddenkers. Ze denken voor het grootste deel in beelden en gebeurtenissen. In deze eerste fase gebruiken ze vooral hun rechterhersenhelft. Deze staat in voor o.a. ruimtelijk inzicht, beelden, symbolen, muziek en kunst. Langzaam ontwikkelt het taaldenken (linkerhersenhelft) zich en legt men bij het onderwijs de klemtoon voornamelijk op deze manier van denken.
  • Nieuw inzicht in de werking van onze hersenen maakt dat aangepaste studiemethoden snellere en betere resultaten geven. De AMusEd-methode speelt in op de kennis in de verschillende werkingen tussen linker- en rechterhersenhelft. Deze methode is niet aan zijn proefstuk toe; ze is reeds getest met mooie resultaten.
  • We koppelen de notennamen aan een beeld

03denotennamen

  • We bouwen een verhaal met deze figuren

verhaal-tekeningen

  • We componeren een lied over het verhaalNieuw-lied_strofe1
  • We verwerken de beelden in de noten
  • mi+miersol+soldaat
  • Via leuke oefeningen leren we de noten lezen, zingen en benoemenvoorbeeldoefening

Onze ervaring en mening

Al 3 jaar leren een 40-tal kinderen vanaf de leeftijd van 4 bij Altelier op korte tijd noten lezen via de AMusEd-methode . De pre-opleiding in Lier startte vorig jaar in januari met een kort project bij 6 jarigen. De pre-opleiders waren daarna dusdanig enthousiast dat ze de directie vroegen om een vervolg. Momenteel volgen een 60-tal leerlingen deze methode In de kleuterklas van Blauberg testten we enkele weken de 5-6 jarige kleuters (20-tal) om uit te sluiten dat het enkel zou werken bij jongeren met voeling voor muziek. De resultaten waren verbluffend. Wij pretenderen niet dat kinderen slimmer worden als ze in de kleuterschool de AMusEd-methode zouden toepassen. Wij denken dat kinderen die capaciteit om voldoende slim te worden al hebben. Wij zijn er wel van overtuigd dat die capaciteit vaak onbenut blijft en denken daarom toch dat een goede voorbereiding en sturing kunnen helpen. Het lezen van noten, zien wij als het lezen van het eerste makkelijke schrift ter voorbereiding op het moeilijkere. De hersenen worden al een beetje voorbereid op het lezen, maar op een manier binnen de denkwereld van het kind. AMusEd wil de creativiteit van het kind stimuleren waardoor alle andere aspecten van de muzische vorming een extra dimensie krijgen.

Dit boek bevat een cd ter ondersteuning van de lees- en zangoefeningen en een handleiding zodat elke ouder zonder voorkennis zijn kind kan begeleiden en noten kan leren lezen. Onontbeerlijk voor deze methode zijn de AMusEd-speelkaarten. Ze zijn vanaf de start een ongeziene toegevoegde waarde. Eveneens verkrijgbaar met betrekking tot deze methode is een muziekbox voor onderwijsinstellingen.