logoebieb

Sommigen vinden dat de wereld van het boek op een kantelpunt staat. Anderen verwerpen het idee dat het gedrukte boek ooit zal verdwijnen.Wij van eBieB denken dat beide vormen perfect naast en met mekaar kunnen bestaan. Wat wij wel geloven, is dat de markt van het boek zal veranderen.

Welke gevolgen hebben een kleine verandering in het uitgeverspatroon? Stel, je hebt een boek geschreven en wil het laten uitgeven. Je stapt naar een uitgeverij, je wordt een beetje aan het lijntje gehouden en in het beste geval stapt de uitgeverij mee in je droom. Indien niet, zoek je een andere, doorstaat dezelfde lange wachttijd en misschien nog eens en nog eens totdat je die ene uitgeverij gevonden hebt. Er wordt een overeenkomst gemaakt en je krijgt als royalty een klein percentage op de verkoop. Het overige percentage dient niet alleen om de kosten op te vangen maar eveneens als een soort risicobijdrage. Het zou inderdaad kunnen dat je boek om de één of andere reden niet goed verkoopt en dat er enkele duizenden exemplaren in de rekken blijven liggen. Je zou dus kunnen stellen dat de andere auteurs je daarbij gesteund hebben door die risicobijdrage, via de uitgeverij weliswaar.

Je zou het ook anders kunnen organiseren. Je schrijft een boek, laat het drukken en geeft het zelf uit. Alle risico’s komen nu op uw schouder te liggen. Maar je hebt natuurlijk wel je eigen boek en die kun je goedkoper kwijt. Of niet?

Het is niet altijd eenvoudig een zaak te starten. Er komt meer bij kijken dan enkel wat enthousiasme. Je krijgt te maken met kosten waar je niet eerder aan gedacht had. Bovendien zou de publiciteit van uw ene boek bij een gewone uitgeverij wellicht met de kosten van het gros van de andere boeken als verwaarloosbaar uitgedraaid hebben.

eBieB kiest voor de gulden middenweg. Je schrijft een boek, stuurt het ons digitaal door zodat wij het kunnen beoordelen. Eventuele wijzigingen worden voorgelegd, niet opgelegd. Het blijft tenslotte uw boek. Je hebt de keuze om de opmaak door ons te laten doen of het helemaal zelf in handen te nemen. Ook over het risico en de stockage kan gepraat worden. De publiciteit gebeurt o.a. via onze website maar ook via andere kanalen. De bestellingen gebeuren eveneens via de website. Afhankelijk van de overeenkomst wordt de bestelling door ons of de auteur verzonden, maar in alle geval wordt de auteur hiervan op de hoogte gebracht. Zo brengen wij auteur en lezer dichter bij mekaar. Onze website is voorzien voor de nodige reacties van de lezers en auteurs.

Kortom, voor een auteur staat eBieB voor ‘een boek ieigen beheer’, voor de lezer staan wij voor de elektronische bestelbaarheid van ieder boek. Ons doel is de hindernis voor het uitgeven van een boek zo klein mogelijk te maken om zodoende de creativiteit van eenieder te ondersteunen.